søndag den 20. juni 2010

Hvor mange kalorier forbrænder jeg ?

Hvor mange kalorier forbrænder jeg
Hvor mange kalorier forbrænder jeg? Det spørger du nok ofte dig selv om, og der er et meget relevant at vide, når man gerne vil tabe sig. For at kunne udføre en vellykket slankekur, er det vigtigt at nedsætte kalorieindtaget, til under det kroppen har brug for, også kaldet basal stofskifte. Dette basal stofskifte beskriver, hvor mange kalorier du har brug for, for at holde kroppen i live. Indtager du mindre kalorier end dette, tærer kroppen på dine fedtdepoter, og du taber dig derved.

Mænd og kvinders basalstofskifte
Der er forskel på mænd og kvinders basalstofskifte, og man ser desværre at kvinder har brug for færre kalorier. Dels fordi de ofte vejer mindre, og dels fordi kvinders muskelmasse er mindre end mændenes. Her har du en udregning, til at beregne dit basalstofskifte.


Udregning af kalorieforbrug
Her er kvindens udregning:

(vægt i kg x 42) + (højde i cm x 26,3) – (20,7 x alder i år) – 676,2 divider dette tal med 4,2

Her er mandens udregning:

(vægt i kg x 42) + (højde i cm x 26,3) – (20,7 x alder i år) +21 divider dette tal med 4,2

Med dit basal stofskifte tal kan du nu udregne hvor mange kalorier du har behov for, ud fra dit daglige aktivitets niveau, som ses nedenfor.



Vælg den kategori der passer til dig:
1,40 – Stillesiddende arbejde. (fx kontor)
1,65 - Stillesiddende arbejde, med lidt bevægelse. (kontorfunktion, dog med fx. skrankeekspedition)
1,85 - Stående arbejde. (ansat i butik)
2,20 – Hårdt fysisk arbejde.(håndværker)

Tag nu det tal der passer bedst med din dagligdag og gang det med dit basal stofskifte, så har du dit daglige kalorieforbrug. Dyrker du derudover motion er dit kalorieforbrug endnu højere, hvilket betyder at du kan tabe dig endnu mere.


Hvor mange kalorier er der i 1 kg fedt
For hver gang du har 7 kalorier i underskud taber du 1 g fedt. Det vil sige, at du for at tabe 1 kg. fedt, skal forbrænde 7.000 kalorier. For at få det mest optimale vægttab, bør du ikke have et underskud i forhold til i dag på mere end ca. 600 kalorier om dagen, hvilket giver et tab af fedt på ca. 600 g pr. uge. Taber du mere pr. uge, risikerer du at kroppen ikke når at vende sig til vægttabet, og kroppen kan modsætte sig vægttabet, ved at sætte kalorieforbruget ned eller tære på muskelmassen.

Jeg håber dette har kunnet hjælpe dig med at besvare dit spørgsmål omkring hvor mange kalorier forbrænder jeg. God fornøjelse med din slankekur / Vægttab.

21 kommentarer:

  1. Hej,

    kan det passe, ud fra ovenstående udregning, at jeg som 21 årig kvinde forbrænder 2879 kcal om dagen ved at arbejde i butik? Det lyder umiddelbart meget højt...

    MVH Viborg

    SvarSlet
  2. Hej Viborg

    Det er selvfølgelig en ca. angivelse af kalorieforbruget, men det er da ikke usandsynligt. Hvis du står og går meget, så vil du have en god forbrænding i løbet af dagen.

    SvarSlet
  3. Det her var en fed beregning (: den vil jeg huske fremover, tusinde tak, nu ved jeg så at jeg ''bare'' ved at arbejde forbrænder 2976 kcal, så bliver jeg da langt mere motiveret til at tage en omgang træning også, og så tælle de skide kcal jeg indtager (: tusinde tusinde tak ;)

    SvarSlet
  4. Som tidligere nævnt, så er det ca. beregninger. Endvidere det jo flot at kunne have en daglig forbrænding på ca. 3.000 kalorier pr. dag. Men hvis du indtager 3.5000, så er det jo ligemeget!!!

    SvarSlet
  5. Kan det virkelig passe? Nu går jeg i skole i 10 klasse, og denne beregning viser at jeg forbrænder 2868 kalorier, bare ved at gå i skole? Kan det passe? Og nu træner jeg lidt også, så vil det seriøst sige, at hvis jeg bare ikke indtager mere end 2868 kalorier om dagen, taber jeg mig? Man kan jo ikke leve af så lidt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan SAGTENS leve af 2868 kcal om dagen!!
      Jeg er selv på kur og lever for 1300 kcal om dagen og det går fint.
      jeg spiser youghurt til morgenmad med havregryn, fisk til frokost og kylling til aften.

      Slet
  6. Hejsa

    Hvilken faktor ganger du op med???

    Det kan måske godt passe. Husk at det er en angivende model, og der kan være faktorer der spiller ind på om det er mere eller mindre du forbrænder på en dag.

    I mit tilfælde er beregningen til ca. 3.100 kalorier pr. dag. Jeg er 184 cm, 85 kg, aktivitetsniveau faktor 1,85

    Hvis du finder andre beregnerer vil du komme frem til det samme kaloriebehov.

    SvarSlet
  7. Hej,

    Fin beregning. Har rimelig styr over mit kJ-indtag i løbet af dagen, men synes det er meget svært med aftensmaden. Er der et sted, hvor man kan få en fornemmelse af hvad en god portion hjemmelavet aftensmad indeholder??

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa

      Det er jo utrolig svært at sige, da det komme helt an på hvor meget mad der er, og hvad det er for noget mad du spiser.

      Slet
    2. Brug denne side:
      http://kalorietabel.dk/

      Du kan se kalorieindholdet på de fleste kendte madvarer. Brug den i et par ugers tid - så får du en god idé om hvilke madvarer man ikke skal have for meget af =)

      Slet
  8. Mit kalorieforbrug er 3068,57, og jeg indtager mellem 1400-1900 kalorier om dagen, samt cykler på arbejde og hjem igen hver arbejdsdag, altså 12km på 2*20min.

    MEN.. Jeg taber mig ikke, jeg er ved at miste lysten. Det lyder til du har styr på det her, så tillader mig at smide en besked med mit problem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa.

      Hvilken mad spiser du, og hvor mange måltider?
      Har du en fornemmelse af at dine muskler vokser eller bliver mere markerede.
      Hvordan er du kommet frem til dit kalorieforbrug?

      Slet
  9. Hej Thomas

    Vejer 100 kg - 38 år - 187 høj. Kontor-arbejde. Vil det så sige at jeg dagligt forbrænder 2784 kcal? Altså ud fra din beregning?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa

      Det lyder ikke usandsynligt, da du med din vægt at du forbrænder 2.784 kalorier.

      Slet
  10. Har nu læst div. indlæg igennem. og til jer der ikke rigtig kan forstå hvorfor jeres forbrænding lyder høj men intet sker.
    I skal huske på at kroppen(uden i gør noget for det) selv forbrænder meget.
    I mit tilfælde siger den min forbrænding pr/dag er på 3961,4 kcal
    Men kroppen alene står for godt 2611 kcal. bare ved at hold mig i live, så ved at ha' et aktivt arb. som tømrer, smider jeg "kun" selv 1350 kcal. pr/dag

    SvarSlet
  11. Jeg er startet på en trænings-kostplan som skulle passe til mig. Men bliver da lidt nervøs nu når der står her at man max må gå 600 kalorier under hvad kroppen forbrænder i løbet af et døgn.
    Min kostplan giver mig ca 1700 kalorier pr dag i 5 dage, 1 hviledag hvor jeg kun får 1500 og en "refeed"dag hvor jeg så får 3300.
    Men ifølge beregningen skal min krop bruge 3206,66 pr dag, minus 600 så er det 2606,66 pr dag jeg skal spise (og der er ikke tal mine dage i fitnesscenteret med i det).
    Skal jeg have lavet mig kostplan om?? =/
    Mvh Den forvirrede

    SvarSlet
    Svar
    1. Årsagen til at jeg skriver 600 kalorier under dit basalstofskifte, er for at man har nok energi til dagens strabadser. Går men under det, kan man risikerer at miste energi og føle en stor sult.
      Det du beskriver er ikke usundt eller skadeligt, men med det store kalorieunderskud, kan du opleve at di krop vil hige efter energi, og at du derved bliver sulten og skal kæmpe mere med kosten.
      Husk at al træning er plus, og skal ikke regnes med i de 600 kalorier der fratrækkes. Det gælder kun i forhold til basal stofskiftet. Det betyder, at hvis du forbrænder 1.000 kalorier ved motion, kan du "tjene" 1.600 kalorier.

      Håber dette giver mening, ellers må du endelig spørge igen.

      Slet
  12. heey hvilke kategori høre kok inden under , hvad skal man gange med af aktivitet ? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nadia. Da jeg ikke selv er kok, ved jeg ikke hvad man skal sammenligne det med. Jeg forestiller mig at en kok står meget op, og derfor er det vel et sted mellem 1,85 og 2,2.

      Slet
  13. har altid undret mig over de tal, hvis jeg intager en streg over 1300kcal lægger jeg på , jeg er 191cm, 38 år og vejer 105kg og jeg er gravermedhjælper , så rimelig aktiv

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan desværre ikke helt ser hvad meningen med din kommentar/spørgsmål er ???

      Slet

Din E-Mail adresse blive IKKE vist ved afgivelse af kommentar. Du kan ved at vælge anonym, afgive kommentar til dette indlæg. Kommentaren bliver synlig, så snart jeg har godkendt den.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...