onsdag den 16. juni 2010

kalorieforbrænding beregning

Kalorieforbrænding beregning
Her er en god kalorieforbrænding beregning, som er relativ simpel og giver dig et godt overblik over dit daglige kalorieforbrug.

Du skal starte med at udregne dit basal stofskifte tal, som beskriver hvor mange kalorier din krop skal bruge blot for at være i "live.

Her er kvindens udregning:


(vægt i kg x 42) + (højde i cm x 26,3) – (20,7 x alder i år) – 676,2  divider dette tal med 4,2

Her er mandens udregning:

(vægt i kg x 42) + (højde i cm x 26,3) – (20,7 x alder i år) +21 divider dette tal med 4,2
Med dit basal stofskifte tal kan du nu udregne hvor mange kalorier du har behov for, ud fra dit daglige aktivitets niveau, som ses nedenfor.

Vælg den der passer til dig:

1,40 – Stillesiddende arbejde.
1,65 - Stillesiddende arbejde, med lidt bevægelse.
1,85 - Stående arbejde.
2,20 – Hårdt fysisk arbejde.




Tag nu det tal der passer med din dagligdag og gang det med dit basal stofskifte, så har du dit daglige kalorieforbrug. Dyrker du derudover motion er dit kalorieforbrug endnu højere, hvilket betyder at du kan tabe dig endnu mere.

Hvor mange kalorier skal der til 1 gram fedt
For hver gang du har 7 kalorier i underskud taber du 1 g fedt. For at få det mest optimale vægttab, bør du ikke have et underskud i forhold til i dag på ca. 600 kalorier om dagen, hvilket giver et tab af fedt på ca. 600 g pr. uge. Taber du mere pr. uge, risikerer du at kroppen ikke når at vende sig til vægttabet, og kroppen kan modsætte sig vægttabet, ved at sætte kalorieforbruget ned.

Jeg håber at du kan bruge denne kalorieforbrænding beregning til planlægning af dit vægttab.

7 kommentarer:

  1. Tak for en hurtig beregner. Resultatet svarer til hvad jeg havde regnet med. Hilsen Karen

    SvarSlet
  2. Ja, det er en god og overskuelig måde at stille det op på, så det er til at forstå og arbejde med. Tak for det!
    Jørn

    SvarSlet
  3. ja - -super fin udregningsmodel. let at finde ud af . Tak for det
    Hilsen Lone

    SvarSlet
  4. Tak, for hjælpen....

    Men må man virkelig spise så meget, fordi jeg synes at jeg spiser mindre end der står jeg må, og tager alligevel på :D

    SvarSlet
  5. Hvad hvis man får 5757 som kvinde??

    SvarSlet
    Svar
    1. Så har du enten regnet forkert, eller du er 2 meter høj, vejer ca. 200 kg og er 18 år gammel og med stående arbejde.

      Slet
  6. Hej Thomas

    Jeg har nu været igang i 8 dage med en diæt der handler om at spise 1300 kalorier om dagen. det er protein holdigt mad og næsten ingen kalorier. Når dagen er omme har jeg indtaget ca 150 g protein, 50 g kulhydrater og 60 g fedt.

    Problemet er bare at jeg er ved at få kvalme af al den kylling og magert kød jeg indtager. Er der noget andet man kan supplere sin kost med.

    Jeg er 23 år gammel og vejer 85 kg. Jeg ønsker at komme ned på en vægt på 78 kg. Det skal siges jeg styrketræner 5-6 gange om ugen, og løber 2-3 gange om ugen..

    Er dette den rigtige måde at gøre det på..

    SvarSlet

Din E-Mail adresse blive IKKE vist ved afgivelse af kommentar. Du kan ved at vælge anonym, afgive kommentar til dette indlæg. Kommentaren bliver synlig, så snart jeg har godkendt den.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...