tirsdag den 8. juni 2010

Slankekur kostplan


Slankekur og kostplan hører ofte sammen, og hvis din slankekur skal have effekt, skal du benytte dig af en effektiv kostplan, der er nem at følge, og sikre at du er vedholdende.

Det vigtige er at kombinere grøntsager, brød og kød/fisk på en sådan måde, at man ikke indtager flere kalorier end man forbrænder på en normal dag, og derved skaber underskud af kalorier, hvilket gør at kroppen tærer af fedtdepoterne i kroppen. Det siges at der skal skabes et underskud på 3.500 kalorier for at tabe 500 g fedt. Dvs. ca. 500 kalorier pr. dag. For at tabe det skal man have en kostplan der giver ca. 1.200 kalorier pr. dag. Man kan også vælge at motionere for at forbrænde ekstra kalorier, og derved har man mulighed for at tabe sig mere, eller spise lidt mere mad end den oprindelige kostplan.






Kostplan der virker
Her er en kostplan der virker. Det vigtige er at man spiser de seks gange om dagen, for at holde blodsukkeret stabilt, og derved minimere trangen til hurtige snacks og søde sager:

Morgen:
2 dl havregryn eller fibrecornflakes med skummetmælk eller 1 skive rugbrød med mager ost.
-1 grovbolle/1 stk. Fiberbrød, med mager pålæg (max 3 %), marmelade eller honning


Gode råd: -Spis morgenmad så tidligt som muligt, det er kroppens benzin, og du får en bedre start på dagen, suppler med masser af vand, og din vitaminpille. (eks. Kl 7.00)
-vælg skummetmælk


Formiddag:
1 fiberknækbrød eller fiberbolle med 1 spks cheasy smørreost + 1 frugt eller blot en frugt
-Spis mellemmåltidet ca. 2-2½ time efter morgenmad, så har kroppen hele tiden noget at arbejde med, og det er godt for forbrændingen. (eks 9.30)


Læs også om: Pludselig vægtøgning


Middag:
1 rugbrød med mindst 100 g pålæg fx kyllingbryst, kalkun eller let leverpostej/eller 2 æg (du må kun få æg 1 gang om ugen). + 125 g grøntsager

Gode råd: -Spis gerne frokosten 2-2½ time efter mellemmåltidet. (eks kl 12)

-Du kan også vælge at spise nogle af grøntsagerne til dit første mellemmåltid, så er det ikke så stor en portion du skal igennem.


Eftermiddag:
1 fiberknækbrød eller fiberbolle med 1 spks cheasy smørreost + 1 frugt eller blot en frugt

Aften:
Mindst 250 g grøntsager + maks 125 g magert køb + maks 125 g ris/kartofler/pasta

Sen aften:
1 frugt

Generelle råd:
En god idé, er at tjekke brøddet når du køber det, Fedt indholdet må være max 4 %, og kostfibre skal være min 8 g pr. 100 g. (det gælder både for rugbrød, knækbrød, boller osv).
Spis altid senest 2 timer inden du går i seng (så forbrænder kroppen mere af det du har spist).

Det var lidt inspiration til slankekur kostplan.

129 kommentarer:

  1. den snupper jeg. Håber den virker ;-) på forhånd tak.

    SvarSlet
  2. Den er jeg også med på. Hvis du nu har nogle alternativer til de allerede nævnte måltider vil det bare være rigtig dejligt, men ellers ser vi hvordan det kommer til at gå.

    SvarSlet
  3. Er der nogen af jer, der har opnået resultater med denne kur? For jeg synes at det lyder som en god én :D

    SvarSlet
  4. Det er vist en skrøne at man ikke må spise sent. Kroppen brænder det af den skal bruge, så det er totalen af kalorier som er vigtig (fordelt over dagen) ikke om man spiser kl.21 eller 23.

    SvarSlet
  5. Svar
    1. Jep, har prøvet det i nogle uger nu... Men kan blive lidt trættende i længden så brug den som inspiration og lav din egen med noglelunde samme kalorier:)

      Slet
  6. Virker den, for så vil jeg prøve den :))

    SvarSlet
  7. jeg synes at den er god nok,for jg bliver altid sulten efter 2 en halv time...

    SvarSlet
  8. iii altså fik lige en masse inspirattion til minslankekur så er det bare med at komme igang hvor lang tid vil du regne med der går før man vil kunne se resultater ?? :-D

    SvarSlet
  9. Hvis du overholder planen, og samtidig øger dit aktivitetsniveau, vil du se resultater efter 5-7 dage. Det er dog svært at vide hvor meget du vil tabe dig, da det kommer an på din nuværende vægt og kropstype.

    Rigtig god fornøjelse med din slankekur. Jeg er glad for at jeg har kunnet give dig inspiration til vægttab.

    SvarSlet
  10. Hejsa. Det lyder som en super kostplan, ikke for kompliceret. Jeg tror jegvil prøve det her og så se om det er nøglen til et godt vægttab ;-)

    SvarSlet
  11. hvor mange kalorier er det så ialt ?

    SvarSlet
  12. Må man gerne spise rugbrød i stedet for fiberbolle/knækbrød? Og må man gerne spise endnu mere frugt end angivet? :)

    SvarSlet
  13. Hejsa.

    I forhold til kalorier, er det lidt svært at sige, i forhold til hvad du vælger af fx. grøntsager elle kødpålæg, samt fx. hvor mange grøntsager du spiser.

    Denne kur handler ikke om at tælle kalorier, men at spise rigtigt, og derved skal man nok tabe sig.

    SvarSlet
  14. Hejsa.

    Rugbrød er ok, men husk at det skal være i moderate mængder.

    Mht. frug, så må man ikke spise mere end angivet. Frugt indeholder en del sukker, som man gerne skal undgå i for store mængder.

    SvarSlet
  15. Er det en man kan blive ved med at følge?
    Jeg skal tabe mig meget og den her lyder fantastisk så er det en jeg kan blive ved med at bruge?

    SvarSlet
  16. Hejsa. Ja, det kan du. Hvis din plan er at køre den i lang tid, så husk at variere den, i forhold til grøntsager og kød, så du få meget forskelligt og kan holde motivationen.

    SvarSlet
  17. Hej Thomas. du skriver at man til morgenmad må supplere med en bolle eller fiberbrød, er det et måltid eller må der suppleres til eks. havregryn med mælk?:-) VH

    SvarSlet
  18. Det er fx havregryn og en fiberbolle, så de må supplere hinanden.

    SvarSlet
  19. Hej jeg er en pige på 14 år, som gerne vil tabe mig lidt, for her på det sidste har jg kunne mærke at mine mave er blevet lidt større. Og nu har jeg så set flere forskellige slankekure, men jeg synes den her var bedst.
    - Er det rigtigt at der er en kur hvor man kun spiser 4 gulerødder og drikker et glas vand i timen, og grøn te? ikke noget andet? er det sundt?
    Til den her kur skal man så os træne, eller klare kuren det hele?

    Hilsen hende der gerne vil tabe sig lidt

    SvarSlet
  20. Kun at leve af gulerødder og te, er meget usundt. Man får hverken de olier, vitaminer og mineraler som kroppen har brug for, og det betyder at kroppen hurtigt vil gå i dvale, og nedsætte kalorieforbruget til et minimum.

    Motion er altid godt, og du vil få et langt bedre resultat ved at motionere ved siden af, men det er ikke et must.

    SvarSlet
  21. Hej Thomas. Vil du sætte nogle mængder på fisk (både mager og fed) til måltiderne i stedet for?
    Og hvorfor så få æg?
    På forhånd tak!

    SvarSlet
  22. Hej Thomas.I stedet for 1 rugbrød til middag - kan man så godt spise en amgermad? du ved med rugbrød nederst,noget pålæg også hvidt brød ovenpå??

    SvarSlet
  23. Hejsa.

    Nej. Hvidt brød skal undgåes, så det dur ikke. En rugbrød eller grov knækbrød er klart det bedste.

    SvarSlet
  24. Hvor meget vil man kunne tabe sig ved denne slankekur?

    SvarSlet
  25. Du vil kunne tabe dig ned til en normalvægt. Har du samtidig brug for at få strammet dig op, eller ønsker et endnu bedre resukltat og helbred, vil jeg klart anbefale dig at dyrke noget motion.

    SvarSlet
  26. Hej thomas, kan man skrive privat til dig på en måde?

    SvarSlet
  27. Hejsa

    Ja det kan du godt, på tjendk@gmail.com

    SvarSlet
  28. Hej :)
    Hvis man er slank i forvejen og bare ønsker at tage 1-2 kilo, er den her så god? Eller tager man bare på, hvis mab spiser mere end man plejer selvom det er sundt?

    SvarSlet
  29. Hejsa.

    Ja, den virker også hvis man er slank, men hvis kuren giver dig flere kalorier end du bruger, er der selvfølgelig ingen ide i at bruge den. Dog vil jeg sige, at hvis du indtager færre kalorier end denne kur giver dig, spiser du for lidt, og er måske undervægtig, hvilket absolut ikke er sundt.

    SvarSlet
  30. hej
    kan man godt spise bulgur isteden for ris,pasta eller kartofler??

    SvarSlet
  31. Hejsa

    Ja, man kan sagtens spise bulgur i stedet for. Bulgur er sundt og indeholder flere kostfibre end ris og pasta. Så brug du bare bulgur i stedet. God fornøjelse med din kostplan og slankekur!

    SvarSlet
  32. i stedet for marmelade/honning +fiberbolle om morgenen - er det så ok, hvis man putter vindruer på havregrynen?
    Hvad med nødder (mandler/hasselnødder) i løbet af dagen, som et lille snak i stedet for frugt?

    SvarSlet
  33. Skriv venligst tilbage, jer der har prøvet den, hvor meget jeres før og nu vægt er, og gerne alder :) + hvor lang tid i kuren har strækket sig over, så er i søde :)

    SvarSlet
  34. Jeg er begyndt at cykle 20-30 km om dagen, med denne kostplan oveni har jeg tabt mig 3,5kg den første uge, og min form er super. Tak for hjælpen, dette kan anbefales.

    SvarSlet
  35. Hej...Nu har jeg i 4 uger lagt mine måltider ind et program som har udregnet hvor mange KJ jeg skal bruge hver dag....Jeg har underskud hver dag, og de dage hvor jeg ekstra dyrker motion 3- 4 gange om ugen, er der meget overskud... altså jeg forbruger flere KJ end jeg indtager...så derfor er det træls at der ikke rigtig sker noget på vægten........Jeg har IKKE spist kager, slik osv ud over en dag hvor jeg var til fest...HVAD pokker gør jeg forkert...

    SvarSlet
  36. sørg nu bare for at spise sundt det mest af tiden og så lad vær med at overspise. At spise så slavisk bliver til en psykisk lidelse i længden. det handler jo bare om at tage sig selv i nakken og droppe at spise alt for mange af de tomme kalorier.

    NB: fedt er utroligt vigtigt så lad endelig vær med at undgå det, drop heller nogen af alle de kulhydrater og spis mere fedt, protein, og fibre, så skal i fedtforbræning. hvis i sørger for at dyrke motion ved siden af. Ingen har godt af at indtage 1200 Kcal om dagen, hvis man bestræber sig på at nøjes med det synes jeg klart man skal slå op i telefonbogen og ringe til en psykolog omgående

    Det vil hovedsageligt bare tærer på muskelmassen istedet for,

    SvarSlet
  37. Som svar til din forespørgsel vil jeg ikke anbefale dig at spise andet end det angivne. Vindruer indeholder ret meget frugtsukker, og kan ikke anbefales. Mht. til nødder, er det okay. Men nødder kan indeholde et højt antal kalorier.

    SvarSlet
  38. Hvad gør man hvis man VIRKELIG kræsen ang. grønsager? Er der et alternativ?

    SvarSlet
  39. Hejsa

    Der er desværre ikke meget andet at gøre, end at lære at spise grøntsager. Start med gulerødder, ærter og majs, De smager ikke af meget, og konsistensen er også fin.

    Jeg har også været ekstrem kræsen, men har lært at spise sundt - det kan lade sig gøre.

    SvarSlet
  40. Når der står 125 gram pasta, ris er det så før el efter kogning? Må man erstatte frugt med popcorn ?

    SvarSlet
  41. Det er som udgangspunkt kogt! Og nej, men må absolut ikke udskifte frugt med popcorn.

    SvarSlet
  42. Det ville nu være dejligt med et par opskrifter også.

    Hilsen fra Lene.

    SvarSlet
  43. Taber man ca 1 kg om ugen og er der nogle der har opnået resultater?

    SvarSlet
  44. Hej Lene

    Mht. til opskrifter, så har jeg ikke nogen til denne kostplan. Man skal bare følge planen, og kombinerer de angivne fødevarer.

    SvarSlet
  45. Jeg startede på denne kostplan midt i Januar med en vægt på 64kg og sluttede med en vægt på 55kg d. 1 Marts. Jeg tabte dermed 9kg. på en halvanden måned, dog skal det siges at jeg også styrketrænede og motionstrænede undervejs. OG VIGTIGST AF ALT - JEG HAR IKKE TAGET DEM PÅ IGEN !

    SvarSlet
  46. Kan man bruge cheasy o,1% yoghurt istedet for mælk til havregrynen?

    SvarSlet
  47. Hejsa

    Jeg kender ikke produktets egenskaber. Men tror godt du kan bruge det i din kostpaln, i stedet for mælk. Men vær opmærksom på om mængden er anderledes.

    SvarSlet
  48. jeg vil helt sikkert bruge den men kan man oss brug smootis i denne plan ???

    SvarSlet
  49. Hej.

    Er der nogle frugter at foretrække, mht. til lavere sukkerindhold?
    Du skriver at man skal indtage 125 gram grøntsager til middag, men at man også kan dele dem ud over mellemmåltiderne, så det ikke virker af så meget - men 125gr. det svarer to kun til to gulerødder, så ville lige høre om målet er skrevet korrekt?
    Studsede bare over det, siden du skrev at det kunne virke af meget.

    SvarSlet
  50. Hejsa.

    Jeg har ingen foretrukken frugt. Men spis gerne mange forskellige frugter, da de har hver deres fordele.
    Mht. grøntsager til middag, så er det ikke forkert. For en person der aldrig spiser grøntsager, kan 125 g virke af meget.

    SvarSlet
  51. Hej Thomas, SMADDER GODT INITIATIV!!! :-D
    Mht. foretrukken frugt, har jeg ladet mig fortælle at ananas og grape-frugt er at foretrække, da de har forbrændings-øgende effekt. :-) Men stadig i kontrollerede mængder selvfølgelig...

    SvarSlet
  52. Halløjsa.

    Skøn side jeg har ledt længe efter grundprincipperne i en slankekur. Jeg ville lige høre hvis nu mn ikke spiser smøreost kan man så bruge noget andet eller er det nødvendigt med pålæg. En anden ting så ved mellemmåltiderne skriver du grovbolle+1 frugt eller blot 1 frugt. Kan jeg helt undvære bollen eller har jeg misforstået. MVH S.

    SvarSlet
  53. Hej :)
    Hold op hvor er det skønt endelig at have fundet et sted hvor der står en helt og aldeles plan for hvad man kan/skal spise. Det lettede virkeligt. Jeg vil starte på den, og se om jeg kan se resultater. Jeg har bare et spørgsmål. Jeg er 16 år gammel og ville egentlig bare høre om den også er egnet til min alders gruppe eller om det er til voksne?

    SvarSlet
  54. Hvad hvis man forsøger at blive vegetar, bare for at prøve. Hvad ville du så spise til aften for at supplerer kødet? Jeg forsøger med min veninde at blive vegetar, eftersom vi har hørt at det skulle hjælpe på vægten. Passer det? eller er det helt ude i hampen?

    SvarSlet
  55. Hejsa.

    Tak for alle jeres gode indspil og spørgsmål til denne kostplan, som mange efterhånden bruger/har brugt til deres slankekur.

    Mht. til frugt, så kender jeg ikke til effekten i annanas (det betyder ikke det ikke er rigtigt) men effekten i grape kender jeg, specielt den røde grape er forbrændingsforøgende.

    Kostplanen til slankekur er bestemt også egenet til en 16 årig, så bare giv den gas.

    I forhold til at være/blive vegetar, er det noget jeg klart er imod. Kød er godt for dig. Det indeholder jern og protein, og bør være en del af en sund kost. Se fx kostpyramiden!!! Så jeg er den forkerte at spørge om vegetarmad. Sorry...

    SvarSlet
  56. Til morgenmad, kan man så godt droppe fiberbolle også spise mere havregryn ?

    SvarSlet
  57. Hejsa.

    Jeg vil anbefale dig at følge kostplanen.

    SvarSlet
  58. Hej

    Jeg studsede over at du skriver, at man kun må få 1700 kcal om dagen og skal skære ned med 500 kcal før man kan tabe sig et halvt kilo om ugen, det må da ikke gælde alle for så vidt jeg ved, så er et normaltkalorie forbrug på en dag for en gut som mig på 130 kg, da ca 3000 kcal, bare for at holde vægten
    så jeg må vel spise 2500kcal ???

    SvarSlet
  59. Hej
    hvad med alm salat må man spise det istedet for nogle af grøntsagerne ??

    SvarSlet
  60. Hej.. Jeg har 2 spørgsmål..

    1. Må man gerne spise mysli til morgenmad som indeholder 12g fedt og 7,5g kostfibre pr 100 g?

    2. Må man gerne spise advocado?

    Tak :)

    SvarSlet
  61. Hejsa

    1. Det er klart at den angivelse jag har, er på en gennemsnitlig person. En gut som dig på 130 kg. forbrænder flere kalorier pga. din vægt, og her er overliggeren selvfølgelig højere.

    2. Alm. salat. Hvis det er iceberg du tænker på, så kan det være en del af det. Men ikke kun iceberg, da indholdet i det ikke tilstrækkeligt på vitamin og meneral siden.

    3. Mysli ??? Jeg ved det ikke. Kuren er testet med det angivne morgenmad. Advocado kan godt være en del af salat/grøntsager. Men pas på med at spise for meget, da den er kalorieholdig.

    SvarSlet
  62. Er det okay at skifte havregrynene ud med havregrød?
    Jeg plejer normalt at lave det af 1 dl grovalsede havregryn og 2,5 dl vand. Nogle gange med et æble skåret i tern.

    SvarSlet
  63. Har du en mail man kan kontakte dig på og få en kostplan med vægt og tidspunkter og det hele

    SvarSlet
  64. Hejsa

    Havregryn eller havregrød er det samme, når det laves af vand og uden sukker.

    Jeg har ikke yderligere oplysninger tilgængelige. Det kræver desværre for meget tid hvis jeg skulle lave dette.. Beklager.

    SvarSlet
  65. Hej:)

    ville bare høre om til frokost hvis man vil spise leverpostej skal der så også 100g på det virker som ret meget?

    og til aften kan en dåse flåede tomater gælde som nogle af grønsaagerne sammen med fx gulerødder og majs?

    SvarSlet
  66. Hej Thomas,
    Det lyder som en nem og effektiv kur - MEN - hvis man nu vil undgå at spise for meget stivelse, er der andet man kan erstatte det med? F.eks erstatte fiberbollen med andet som mætter lige så godt?
    Hvor mange kalorier består denne kur af?
    Tak på forhånd!

    SvarSlet
  67. Hejsa

    Hvis du skal spise leverpostej, så er det 100 g. En god ide er at varme den, så plejer det at være nemmere at spise, plus at man lige kan varme det sidste fedt af..
    Flåede tomater er okay.

    Hvis du vil erstatte det med noget, så prøv den her:

    http://sund-slankekur.blogspot.com/2009/08/sundt-knkbrd.html

    I forhold til kalorier, kan jeg ikke sige det da det afhænger af din sammensætning i løbet af dagen.

    SvarSlet
  68. skal man til morgenmad spise både havregryn eller brød + en bolle? eller er det bare 3 forskellige forslag til morgenmad?

    SvarSlet
  69. Hvad skal man gør hvis man slet ikke kan lide rygbrød

    SvarSlet
  70. Hej Thomas!
    Hvilke drikke varer må jeg drikke? Jeg har hørt at kaffe og the binder væske til kroppen, hvilket gør det sværere at tabe sig, er det rigtigt? Må man drikke frugt/grøntsags juice, og i hvilke mængder?
    På forhånd tak

    SvarSlet
  71. Hejsa.

    Tak for jeres spørgsmål vedr. denne kostplan til slankekur.

    Mht. morgenmad, så er det både og.

    Hvis man ikke kan lide rugbrød, så ved jeg ikke lige hvad du skal gøre. Lær at spis rugbrød, der er mange slags, og næsten alle kan lide det. Prøv dig frem. Rugbrød er sundt, og godt for dig.

    Det er ok at drikke 3 kopper kaffe/the pr. dag, el. ½ liter cola light pr. dag.
    frugt- og grøntsagsjuice må kun bruges som erstatning for det du i forvejen skal spise.

    SvarSlet
  72. Hej Thomas :-)

    Jeg vil lige høre hvad eftermiddag er? Snakker vi klokken 15.00 eller? Og hvad anbefaler du man drikker i løbet af en dag? Kun vand eller også andet? Jeg plejer at drikke the, mælk, vand og cola light. Er det fint? Eller skal jeg kun holde mig til vand?

    På forhånd tak.

    SvarSlet
  73. hej thomas:

    skal man dyrke motion fx. at gå hverdag en time imens man er på denne kur.

    SvarSlet
  74. Hej, hvis man er meget kræsen, er det så iorden at man smøre eks. spinat på sit rugbrød eller katofel, grønsager man steger? :-) håber du vil svare hurtigst muligt, da mig og min mor skal prøve denne her slanke kur! :-)

    SvarSlet
  75. Hejsa

    Eftermiddag er ca midt imellem dit middagsmåltid og aftensmåltid.

    I forhold til drikkevarer, bør vand være det primære. drik maks ½ liter cola light pr. dag og maks 5 kopper kaffe eller the. Drik maks 5 dl. mælk pr. dag og kun skummetmælk.

    Man skal ikke dyrke motion, men det vil helt klart være en fordel. Motion øger din forbrænding og styrker din generelle sundhed. Bevæg dig gerne 30 min pr. dag.

    Camilla: I forhold til ændringer kender jeg ikke konsekvensen af dem. Men dem du nævner lyder fornuftige. Jeg vil dog anbefale dig at spise få kartofler.

    SvarSlet
  76. Hej Thomas!
    Jeg er 16 år, og vil rigtig gerne tabe mig. Men når jeg kigger på din kostplan, er det mere jeg skal spise end jeg plejer?? Betyder det at jeg skal fortsætte med det jeg spiser, for jeg spiser ikke specielt usundt? Er der andet jeg kan gøre i forhold til min kost?

    SvarSlet
  77. Hejsa

    Hvor meget vejer du, og hvor høj er du???

    Det lyder ikke som om du skal tabe dig, hvis den mængde mad jeg angiver, er mere end du normalt spiser.
    Hvad med motion, dyrker du noget af det?

    SvarSlet
  78. Hejsa:-)

    Idag spiste jeg to ristede rugbrød med marmelade, istedet for, da jeg følte mig mæt. Det er kun sket denne ene gang, men er det alligevel fint bare denne ene gang?

    Jeg har to spørgsmål til:-)

    Jeg spiser kun mellemmåltider når jeg føler mig sulten. Er det ok, at undvære det mår man ikke får lyst til det? Jeg drak også skummetmælk til eftermiddagen, da min hals blev helt tør af rugbrødet. Er det også fint med det?

    Tak på forhånd:-)

    SvarSlet
  79. Hej :)

    Jeg har købt nogle fibrecornflakes som er god til at holde maven i form og som ikke har tilsat sukker. Til gengæld er der 3g fedt i og 0,5g mættede fedtsyrer og 32 % kostfibre. Er det fint at spise det? Skal man spise det med rugbrødet eller alene?

    Tak for en meget god blog:-)

    SvarSlet
  80. Hej Thomas.
    Jeg er en pige på snart 18, vejer 56 kg og er 163 cm. Jeg siger ikke at jeg ligefrem er tyk, men jeg kunne godt tænke mig at tabe mig. rettere sagt, vil jeg blive glad for at komme af en med en smule røv, og få en lidt fladere mave, men mit mål er også at komme ned og veje 51-52 kg. Kan denne plan hjælpe på mig? Og er det nok bare at følge den og lave nogle øvelser for baller, lår og mave, eller skal jeg til at løbe hver dag også?

    SvarSlet
  81. Hejsa:) jeg er netop igang med kostomlægning og løbetræning.

    Hvad siger vi til kærnemælk og baked beans

    SvarSlet
  82. Hejsa

    I forhold til rugbrød med marmelade, vil jeg anbefale dig at holde dig til kostplanen.

    De fibercornflakes lyder fornuftige. Hvor mange kalorier er der pr. 100 gram?

    Pige på 18: Dit bmi er 21, hvilket angiver at du er normalvægtig. Denne kur kan hjælpe dig, men vær opmærksom på at motion er meget vigtig for dig, da dit basalstofskifte, pga din lave vægt, er lavt.

    I forhold til kærnemælk og baked beans - Følg kostplanen angivet i indlæget

    SvarSlet
    Svar
    1. Vedr. Fibrecornflakes: der er 3 g pr. 100 g. Jeg har også et lille bitte spørgsmål til. Jeg kunne ikke finde Cheasy smørreost så jeg købte noget Cheasy hytteost med 1,5g. er det også fint med det?:-)

      Slet
    2. Hejsa

      Hytteost med 1,5 g. fedt er nok også fint. Jeg kender ikke lige sammensætningen af protein og kulhydrat i forhold til den angivne smøreost.
      Cornflakes med 3 g kulhydrat er helt sikkert ok.

      Slet
  83. Hej Thomas :) Super fed kostplan du har lagt ind på denne site..

    Jeg er en dreng på 18 år, jeg vejer 85,6 kg og er cirka 183-186cm høj.. Jeg styrketræner 4 gange om ugen, 2 timer af gangen + jeg løbetræner cirka i en time til halvanden efter min styrketræning..
    Hvor meget vil du skyde på at jeg vil tabe mig per uge hvis jeg følger din kostplan fuldt ud :)?
    På forhånd tak
    /Vh E.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej E

      Jeg er glad for at du finder kostplanen spændende.

      At angive hvor meget du vil tabe dig er meget svært, da jeg ikke kender dit kalorieindtag i dag. Endvidere kan det variere hvor mange kalorier du indtager ved at følge planen. Jeg vil dog gøre dig opmærksom på, at du, med din træningsmængde, muligvis har brug for flere kalorier end planen angiver. Endvidere virker det ikke som om du har brug for at tabe dig ret meget, da din vægt er ok i forhold til højde.

      Slet
  84. Må et stykke fiberbrød (morgenmad) gerne være et stykke groft knækbrød?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa

      Ja, det vil jeg sige er okay, så længe det indeholder mindst 8 % fibre, og består hovedsageligt af fuldkorn.

      Slet
  85. Virker denne kur også hvis man vil have fremhævet sin six-pack? (Vejer hvad jeg skal, vil bare vide om det evt. var sådan jeg skulle spise)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du helt sikkert, jeg vil dog anbefale dig motion og styrketræning kombineret med kostplanen, for at få det bedste resultat.

      Slet
  86. kan du give et alternativ istedet for cheasy til mellemmåltiderne?
    hvis der er det...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa

      Et stykke magert pålæg kunne være et alternativ.

      Slet
  87. Er der et alternativ istedet for cheasy smøreost?..

    Og morgenmaden - mener du, at det er både havregryn + fx, fiberbolle man skal spise?.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa.

      Ja, det er begge ting, hvis man kan spise det.

      Slet
  88. Hej Thomas :-)
    Jeg er 18 år, er 159 cm og vejer omkring 51-52 kg = bmi på omkring 20.57. Vil denne kostplan hjælpe mig med at tabe mig, eller skal jeg dyrke en masse motion ved siden af? - jeg cykler i forvejen frem og tilbage til skole på 5 km pr vej, er det nok eller hvordan? :-)

    mvh. Lisa

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisa

      Det kommer an på hvilken kost du har i dag. Dog vil jeg sige at det ikke lyder som om at du skal tabe dig. Dit BMI er meget fint, og dit aktivitetsniveau er også godt.

      Slet
  89. Hej Thomas. Jeg er 177 høj, og vejer omkring 69 kilo, så jeg er normalvægtig. Jeg ønsker dog stadig at tabe mig 5-7 kilo, vil denne kostplan kunne få mig til det? Hvis jeg samtidig dyrker motion 3-4 gange om ugen, og overholder kostplanen, hvor lang tid tror du så der vil gå, før jeg har tabt mig de 5-7 kilo?
    Håber virkelig at høre fra dig.
    Kh. Melanie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Melanie

      Jeg ved ikke hav du spiser i dag, og hvilken træning du laver. Men denne kostplan vil kunne hjælpe de fleste.

      Slet
  90. Hejsa
    Jeg startede på kuren i går. Jeg har dog lige et spørgsmål:
    100 gram pålæg til en skive rugbrød... Det er VILDT meget!! Må man ikke skære ned på det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa

      Nej, man må ikke skære ned på det. Det skyldes at man skal have protein, og det får man fx gennem fedfattigt pålæg.

      Slet
  91. Hej Thomas
    Jeg ved godt denne her side slet ikke har noget med overspisning af gøre, men vil du hjælpe mig?
    Jeg er en pige på 15 år, og jeg får ædeflip stort set hver dag- jeg spiser og spiser, selvom jeg er MÆT, jeg kan blive ved med at spise og spise og til sidst ligner min mave virkelig en ballon...(Det skal lige siges jeg ikke spiser slik, så det er kun ved aftensmaden, og ved havregryn efter skole at det går galt)
    Tror du denne madplan vil hjælpe mig med ikke at få ædeflip? Eller har du andre gode råd?

    For de her ædeflip har gjort at jeg har taget omkring 3 kilo på, på en UGE?

    Jeg er 166 høj, og vejer alt mellem 54-56 for tiden :-(

    Jeg er så ked af det...Håber virkelig du kan hjælpe mig!

    Mvh. en ulykkelig pige :-( :-( :'(

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa

      Først skal jeg lige vide hvor længe du har haft ædeflip, og hvordan dit forhold ellers er til mad.
      Ædeflip, som du beskriver, kan skyldes psykiske ubalancer og stress, men kan også have andre årsager. Har du oplevet nogle ændringer i dit liv for nyligt?

      Slet
  92. Hej Thomas jeg er en pige på 20 år som vejer 60 kilo og er 157cm høj. Jeg har længe ville tabe mig 5 kilo, så jeg kan få en flad mave. Derfor har jeg motioneret 3 gange om ugen + cyklet til studiet og spist sundt. men jeg har dog kun spist ca. 2 måltider og et lille mellemmåltid og slet ikke så mange som du angiver i kuren. Jeg pjejer at spise en skål havregrød til morgenmad, to stk frugt til frokost, da jeg ikke altid får tid til at lave madpakke, og til aftensmåd spiser jeg så også en del mere, men kun nok til jeg er mæt. fx. rodfrugter med laks og cremefraice dressing. dog synes jeg ikke at jeg taber mig et gram, spiser heller ikke brød andet end rugbrød. tror du stadig at denne kur vil hjælpe mig? for jeg synes det er lidt meget mad. men tak for et godt initiativ.

    SvarSlet
    Svar
    1. Når du ikke spiser regelmæssigt, går din mave og forbrænding i stå. Kroppen tror at den skal passe på de ressourcer den har til rådighed, og vil derfor kun langsomt forbrænde den energi den har fået om morgenen. Når du så spiser et stort måltid om aftenen, tager det meget lang tid for maven om at fordøje maden, og også forbrænde den. Du SKAL spise mindst 3 gange om dagen, og helst som angivet i min plan, så jeg er sikker på den kan hjælpe dig.

      Slet
  93. Hej Thomas hvor lang tid vil der gå før man ser resultater? dette er min fjerde dag på kuren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa.
      Det er lidt forskelligt, men 5-7 dage, så skulle du kunne måle resultater.

      Slet
  94. Hej..
    Har kigget lidt på planen.
    Jeg er 15 år gammel.
    Og vil gerne tabe ca 9-10 kg..
    Hjælper det hvis jeg spiser mindre end det der er anbefalet på planen.
    Og er det okay at spise ost,salami, syltetøj og makrel??
    Jeg dyrker også motion mandag,torsdag,fredag.
    Hvor længe tager det cirka før jeg kan se det ønskede resultat?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil ikke anbefale dig at spise mindre end der er angivet i kostplanen. Minimumsangivelsen bør følges, specielt da du er 15 år, og ikke fuldt udviklet. Så må du ikke underernære dig selv.
      De ting du nævner er ikke okay. Du skal følge planen og de kostanvisninger der er, ellers virker det ikke.

      Slet
  95. Hej Thomas
    Synes det er rigtig fedt at du ligger en opskrift ud, så alle der gerne vil smid et par kilo.. så mange tak! :)
    Jeg har bare et spørgsmål til dig, det er om man kan erstatte morgenmaden med en portion garrio med kellogs K.. det er bare fordi min mor hun engang gik på et vægt vogter hold, og der foreslog de at man skulle spise det, da det ikke feder..
    Tror du godt at jeg ville kunne gøre det, og så bare følge resten af kuren?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa

      Det kan nok godt gå, men vær opmærksom på sukkerindholdet i både din gaio og cornflakes, da det kan ødelægge resten af din dag, da du hurtigt bliver sulten igen, og får trang til søde sager.

      Slet
  96. Hej Thomas,
    Tak for opskrifterne, jeg har fulgt en slankekur ovre på www.effektivkur.dk og det virker faktisk ret godt - der anbefaler de at man undgår mælkeprodukter (på grund af laktose og fordi mælk er noger for småkalve). Der siger de også at man gerne må spise æg hver morgen og at den mængde protein ikke gør andet end at starte forbrændingen. I din kostplan må man så godt skære mælkeprodukterne væk - og hvad spiser man så i stedet? Hvad er din holding til det med æggene?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise

      Min kostplan er nøje sat sammen, så man får en lang række vitaminer og mineraler, fra forskellige fødevarer. Jeg vil derfor ikke undlade noget.

      I forhold til æg, skal man være opmærksom på hvor mange man spiser og hvor tit. Æg indeholder en del kalorier, og man skal derfor spise æg med måde. Men som en del af et varieret morgenmåltid, er æg bestemt godt.

      Slet
  97. Hej Thomas

    Hvilke produkter vil du foreslå når du skriver fibercornflakes og fiberknækbrød?
    Hvad med nupo - er det sundt?
    Vil yoghurt 0,1 % sammen med fiberdrys være et sundt alternativ til morgenmad?

    På forhånd tak for hjælpen

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er ikke nogen specifikke produkter. Der findes flere gode, men også flere dårlige. Da jeg ikke har prøvet dem alle, er mit bedste råd, at du skal prøve dig frem. Men læs varerdeklarationer og undgå produkter med sukker og fedt.

      Slet
  98. Hej
    Du skriver 125 g magert kød, det er 125g i rå vægt ikk'?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej

      Tak for dit spørgsmål, det er meget relevant. De 125 gram magert kød man skal spise, er tilberedt kød.

      Slet
  99. Mandler er noget at det bedste at spise selvom der er mange kcal i, de gør at man taber sig MEGET!
    Spis gerne omkring 100 mandler hverdag. Der er lavet en undersøgelse om dette her!

    Mvh Pernille.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pernille.

      Kan du undebygge den undersøgelse. Jeg vil medgive at en lille håndfuld mandler er gode, men 100 hver dag, synes jeg er meget.

      Slet
  100. Hej, tak for de gode råd...

    vil det være nok at gå omkring en time om dagen jeg går ca 10 km om dagen er det nok motion eller skal jeg dyrke mere ned at gå??

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak. Gåtur på en time hver dag er godt. Men skal du virkelig have effekt af din motion, er det vigtigt at du får pulsen op i ca 30 min 2-3 gange om ugen. Dette kan gøres ved en løbetur, cykling eller andet hårdt fysisk krævende aktivitet.

      Slet
  101. Hej Thomas

    Jeg vejer 67 kg og har en højde på 164 cm.
    Inden sommerferien ville jeg gerne veje 55 kg.
    Tror du måske at det er muligt hvis jeg bruger denne kostplan?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det tror jeg sagtens du kan. Jeg vil dog anbefale kostplanen sammen med motion, for at nå at få den ønskede effekt.

      Slet
  102. Hej Thomas,

    Er der mon et vegetar alternativ til den rød bøf?

    Vh

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa

      Jeg mener ikke at jeg nævner en rød bøf, men magert kød. Det kan selvfølgelig godt være magert oksekød, men også kylling, kalkun mv. Dog vil jeg ikke anbefale rødt kød, men almindelig medium stegt.

      I forhold til vegetar alternativ til kød, har jeg desværre ikke noget. Min holdning er at man skal have kød som en del af en sund, naturlig og varieret kost. Kød indeholder mange proteiner, vitaminer og næringsstoffer, som vi har brug for.

      Slet
  103. Hej Thomas,

    Hvis jeg nu kører hjemmefra kl 6.30 om morgenen og først spiser middagsmad kl 12.30 - hvordan vil du så anbefale at jeg spiser morgenmad og formiddagsmad?

    Jeg rider ca.½-1 time om dagen - er det nok motion? Jeg har nogle dvd'er som fx "flad mave på rekordtid" og "Høj puls- høj forbrænding" - vil det være en god idé at tage sådan en én gang om dagen også?

    Og evt. gå ent ur på ca 4 km :)

    Jeg håber denne kur kan hjælpe mig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Din morgenmad bør du spise lige inden du kører hjemmefra, så din formiddagsmad kan du lægge midt imellem din morgenmad og middagsmad. Dvs. kl. ca. 9.30.

      Ridnig er selvfølgelig godt for dig, men det vil også være super med noget træning hvor pulsen kommer op, og der har du selv nogle rigtig gode forslag.

      Held og lykke med det.

      Slet

Din E-Mail adresse blive IKKE vist ved afgivelse af kommentar. Du kan ved at vælge anonym, afgive kommentar til dette indlæg. Kommentaren bliver synlig, så snart jeg har godkendt den.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...