mandag den 25. oktober 2010

Hvorfor taber jeg mig ikke med motion



Hvorfor taber jeg mig ikke med motion. Dette er vi mange der oplever at spørge os selv om, når vi starter på en kur eller livsstilsændring, hvor vi både ændre kost og motionsvaner. Der sker nemlig det at vægten kun langsom kravler ned, eller ligefrem står stille, og det er så frustrerende, da det er vægten der er motivationsfaktoren for denne nye måde at leve på.




Der er dog en god forklaring på hvorfor man oplever at vægten ikke bliver mindre. Når man går fra slet ikke at have lavet noget, eller at være meget lidt aktiv, så har kroppen brug for at foretage nogle forandringer, for at tilpasse sig de nye krav der stilles til kroppen. Når man bliver fysisk aktiv sker der det at man taber fedt, hvilket jo er meningen. Til gengæld stiger muskelmassen, da man tvinger musklerne til at vokse for at kunne klare det øgede pres. Endvidere stiger blodmængden i kroppen, mellem 5 % og 12 %. Blodmængden i kroppen kan man finde ved at gange sin kropsvægt med 0,08(består din krop af meget fedt, skal du nedsætte faktoren). Sidst sker der også det at sukkerdepoterne stiger, da kroppen forbereder sig på at kunne yde mere i længere tid. Når sukkerdepoterne vokser binder det noget vand. Det betyder at når der bindes 1 gram sukker, bindes der samtidig 2,7 gram vand.

På grund af dette kan der derfor gå noget tid før du egentlig begynder at tabe dig. Du skal dog være opmærksom på at du TABER fedt, du forbedre din kondition, du får mere energi og bliver generelt sundere. Derfor må du ikke stoppe med din motion, da den er meget sund for dig. Endvidere bliver dit stofskifte forbedret, hvilket betyder at din daglige basale forbrænding stiger, hvilket hjælper dig på længere sigt. Så mist ikke modet, du skal bare justere dine forventninger, og finde andre motivationsfaktorer end vægten. Prøv fx. at måle dig, og se om der ikke sker noget her. Eller mærk efter hvordan motionen påvirker din energi og velvære.

1 kommentar:

  1. Tusind tak for disse råd, det har lige givet mig lyst til at starte igen og denne gang gå hele vejen!
    Jeg ikke altid været overvægtig og det er ved at gå mig på. Håber inderligt at det er dette råd jeg manglede :D

    SvarSlet

Din E-Mail adresse blive IKKE vist ved afgivelse af kommentar. Du kan ved at vælge anonym, afgive kommentar til dette indlæg. Kommentaren bliver synlig, så snart jeg har godkendt den.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...