mandag den 21. oktober 2013

Hvordan kommer man i form

Hvordan kommer man i form. Dette spørgsmål gå ofte igen, i diverse magasiner, forums og debatter vedr. træning og sundhed. Ud fra min egen erfaring, vil jeg give dig mit bud på, hvordan man kommer i form, og hvad der skal til. Det er dog ikke bare det at træne, men også en definition af hvad god form er, og hvordan man mentalt vil gøre sig klar til at komme i form.



Hvad er god form
Inden du kan finde ud af hvordan du vil komme i god form, skal du finde ud af hvad god form er. Der kan skrives meget om hvordan man definerer god form. Om det er hvor langt man kan løbe, hvilken udholdenhed man har, hvor meget man kan tage i bænkpres mv. Min holdning er, at hver enkelt person skal definerer hvad god form er for dem. Det skal være ud fra den sportsgren man dyrker, samt de forventninger man har til sig selv.

Hvad er dårlig form
Hvis man ikke helt kan definerer hvad god form er, kan man jo prøve at definerer dårlig form. Hvis man ikke kan gå op af trapper til 1. sal, eller holde til at løbe en kilometer, så er vi vel enige om at man er i dårlig form. Men hvor er skillelinien. Jeg har lavet en tommelfingerregel for, hvornår jeg mener at man er i dårlig form:

"Kan man som kvinde ikke løbe 5 km på 35 minutter og som mand 5 km på 31 minutter, er man i dårlig form. Endvidere bør man altid kunne være aktiv i 30 minutter uden pause."


Læs også: Bedste træning til vægttab


Hvordan kommer man i form
Når man har defineret den gode, og/eller den dårlige form, kan man fokuserer på, hvordan man kommer i den form man gerne vil. Det kræver træning, vedholdenhed og god planlægning, at kommer derhen, og det er godt at være forberedt på, inden man starter.

Når man gerne vil i god form, er det vigtigt at undgå skader. Start derfor stille og roligt ud. Find et godt opstartsprogram, hvad enten det er styrketræning, løb eller cykling. Det er vigtigt at man følger programmet, og ikke forcerer, selvom man føler at nogle af træningerne er for lette. Programmerne er ofte sådan sammensat, at din muskler, led og sener kan følge med og udvikle sig stille og roligt. Forcerer man, risikerer man at disse bliver ømme, forstrakte osv. hvilket betyder at man slet ikke kan træne.

Find gerne en træningsmakker, eller lav et væddemål med en kammerat, kæresten eller børnene. Dette skal hjælpe med at holde motivationen, i de perioder hvor det er svært. De perioder vil helt sikkert komme, så den bedste måde at takle dem på, er at erkende de er der. Men når du er kommet afsted selvom det regner eller er koldt, vil du føle det som en kæmpe sejr, når dit træningspas er overstået.


Jeg håber dette har kunne hjælpe dig i forhold til hvordan du kan komme i for, og hvad god form er. Har du kommentarer eller spørgsmål, er du meget velkommen til at benytte kommentarfeltet herunder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Din E-Mail adresse blive IKKE vist ved afgivelse af kommentar. Du kan ved at vælge anonym, afgive kommentar til dette indlæg. Kommentaren bliver synlig, så snart jeg har godkendt den.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...